GWP - Beteiligte Fächer - Anglistik/Amerikanistik

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Unsere Fächer: Literaturwissenschaften
Anglistik / Amerikanische Literatur und Kultur

 
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Leiterin des Arbeitsbereichs Anglistik / Amerikanische Literatur und Kultur im GWP:

Dr. Sabine Metzger

 

Herzlich Willkommen im Arbeitsbereich Literaturwissenschaft Anglistik/Amerikanistik des Geistseswissenschaftlichen Propädeutikums!

 

 

GWP-Highlights für Studierende des Fachs Anglistik / Amerikanische Literatur und Kultur im Sommersemester 2018

 

Aufrgrund unseres technischen Relaunchs können hier noch nicht alle Veranstaltungen angezeigt werden. Wir bitten um etwas Geduld.  

 

FAP - Forum Akademische Praxis


Der Geist der Revolution: 1789 und die Folgen

Interdisziplinärer SQ-Kurs
(Anglistik/Amerikanistik, Geschichte, Kunstgeschichte, Philosophie)
 

Dr. Claus Baumann, Dr. Sabine Metzger, Dr. Corina Meyer, Dr. Jürgen Michael Schmidt


Die 1789 beginnende Große Französische Revolution gilt als einer der markantesten Wendepunkte in der Geschichte, sie gilt als Meilenstein auf dem Weg in die Moderne. Mit den Forderungen nach „Liberté, Égalité, Fraternité“ und der Durchsetzung der Volkssouveränität wurden Ideen der Aufklärung transportiert, die bis heute die westliche Gesellschaft prägen, bis hin zum Geist der UN-Menschrechtscharta, zu der sich seit zur Zeit 171 Staaten bekennen.

Der fachübergreifende Kurs "vernetzten Denkens und Arbeitens" bietet einerseits einen geschichtswissenschaftlichen Zugang zum Thema. Darüberhinaus verfolgt der philosophische Teil des Kurses den Einfluss der Ideen der Französischen Revolution zum einen auf den Deutschen Idealismus (Kant, Hegel) und zum anderen auf die Charta der Menschenrechte. Der anglistisch/amerikanistische Zugang fragt nach dem Einfluss der Französischen Revolution und ihrer Dynamik auf die anglophone Literatur und Kultur (afro-amerikanische Literatur, Gothic Novel). Der kunstgeschichtliche Teil beschäftigt sich mit dem nachhaltigen Einfluss der Revolution auf die Kunst selbst, aber auch auf die europäischen Kunstsammlungen und Museen.

The Spirit of the Revolution: 1789 and Its Impact

The Great French Revolution has been considered as one of the most significant turning points in history and as a milestone on the road to Modernity. The call for “liberté, égalité, fraternité” and the implementation of popular sovereignty has articulated the ideas of Enlightenment and has shaped Western societies. However, the Revolution also entailed a huge gap between bourgeois liberal and radical interpretations of its concepts. The Revolution was accompanied by conflicts between these camps, by terror and by wars, which culminated in the rule of Napoleon.
History will offer an inquiry into various research methods regarding the Revolution’s prehistory, its development and its outcome.
Philosophy will consider the impact of the ideas of the Revolution on German Idealism – in particular on Kant and on Hegel – and on the Charter of Human Rights.
This course will examine as well how the French Revolution has shaped Anglophone literature and the world of art. American Literature and Culture will examine the French Revolution’s significance for the Gothic Novel and for early American and African American Literature. Matthew Lewis’ The Monk, for example, Gothicizes the Revolution and draws on the images of sexual violence that revolutionary agitators used for their depictions of aristocracy and the Roman Catholic Church. The Haitian Revolution, inspired by 1789 and led by Toussaint Louverture, has shaped both the anonymous “Theresa”, one of the earliest African American texts, and Leonora Sansay’s The Secret History; or, The Horrors of St. Domingo. Whereas “Theresa”, written by a former slave, celebrates the Revolution’s liberating force, Sansay’s text appropriates the turmoil of the Haitian Revolution to construct tropes of white supremacy.
Art History will enable the participants of this course to understand the lasting influence that the French Revolution had on art collections and museums by creating a new mobility of and a new access to art works, and by initiating a re-evaluation of collections.


Erste Sitzung: Do 19.04.2018 15.45-19.00 Uhr M17.98
Blocktermine: Do 26.04.2018
Do 03.05.2018
Do 17.05.2018 Do 07.06.2018 Do 21.06.2018 Do 05.07.2018
Do 19.07.2018
15.45-19.00 Uhr M17.98

Der Erwerb von fachübergreifenden SQ-Punkten ist ggf. möglich.

Anmeldung auf C@mpus (Kurs 228163000)

 

 

Geisteswissenschaftliche Crashkurse im Sommersemester 2018

 


Applying Literary Theory

Online-Crashkurs

Dr. Sabine Metzger 


This online crash course will provide a comprehensive survey of theoretical approaches relevant to a professional academic discussion of literary texts.The goal is to enable students to apply a variety of theoretical approaches to literature, to analyze texts within theoretical frameworks,and to raise the awareness of Literary and Cultural Studies’ interdisciplinariness.

mehr  


 
Einführungssitzung: Mo 09.04.2018 M???? 11.30 - 12.30 Uhr


Anmeldung per

 

 

Plus!-Veranstaltungen: Kurse individueller Geschwindgkeit


Textual Analysis PLUS!

Applying Theoretical Approaches (blended course)

Dr. Sabine Metzger


 

This course will provide a comprehensive survey of theoretical approaches relevant to a professional academic discussion of literary texts. The goal is to enable students to apply a variety of theoretical approaches to literature, to analyze texts within theoretical frameworks, and to raise the awareness of Literary and Cultural Studies’ interdisciplinarity.

PLUS! means that this course will offer students additional room for questions, discussions and explorations: This course is designed as a blended learning course which means that it combines the conventional “f2f” (face-to-face) course format with an online format. We will meet every two week for three units or SWS (that is two SWS PLUS! one more), and between these face-to-face session the course’s online format will guide you through the syllabus with reading and study assignments and with discussion – anytime, anywhere, at your own individual pace.

Required Texts: Ann B. Dobie. Theory into Practice: An Introduction to Literary Criticism. 4th ed., Boston: Cengage, 2015


Mon. (every two weeks) M 2.41
Breitscheidstr. 2
9:45 – 12:15

Anmeldung auf C@mpus (Nr. 17118277)

 

 

 

English Language Emergency Unit

Sie studieren Anglistik / Amerikanistik und einige Besonderheiten des Englischen bereiten Ihnen Probleme?
Sie kämpfen mit tense, aspect oder der richtigen Präposition?
In Kooperation mit dem English Department des Sprachenzentrums bietet unsere English Language Emergency Unit zahlreiche Unterstützungsangebote, die Ihnen helfen, gleich zu Beginn Ihres Studiums Defizite auszugleichen.

Ansprechpartnerin: Dr. Ines Böhner  

zum Sprachenzentrum

 

 

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